Santiago en de woestijn

15 augustus 2019 - Santiago, Chili

Zaterdag 09 maart Santiago
Zonnig
Vandaag ga ik naar Santiago en ik heb vanavond met een paar locals afgesproken die ik in Pucon heb ontmoet. Ik check in en na gesetteld te hebben maak ik wat eten klaar.
Ik krijg de locatie door van de dames en ik zoek hun op, ik neem een uber en zoek hun op in het restaurant.
We praten gezellig even bij en er komen later wat vriendinnen bij en we verlaten het restaurant. De dames weten nog een leuke club niet ver van het restaurant, het is tenslotte zaterdag, en we gaan met een uber. Het blijkt toch verder te zijn dan ik dacht, het is in een compleet andere buurt. Het schijnt dat je in Santiago niet één buurt hebt met alle clubs maar dat er meerdere party buurten zijn. De dames zorgen dat ik binnenkom en dan sta ik in een club als een van de weinige gringos maar wel supergezellig.
Als we weggaan nemen we weer een uber en nadat de dames afgezet zijn wordt ik naar het hostel gebracht.  Het was een leuke avond en vond het leuk om even bij te praten en dat ze mij meegenomen hebben naar een club/omgeving waar ik anders niet heen was gegaan of überhaupt vanaf wist.

IMG_20190310_025824

10 maart zondag
Zonnig warm
Ik heb van mijn vrienden in Santiago wat tips gekregen over wat ik kan zien en doen in Santiago en ik besluit een wandelingetje te doen langs wat interessante punten.
Santiago ligt in een soort van kom van bergen en dat heeft als voordeel dat je mooie uitkijkpunten hebt om Santiago heen maar als nadeel dat de smog blijft hangen boven Santiago. In Santiago zelf heb je ook een paar heuvels die je een mooi uitzicht bieden. Vandaag ga ik een van die heuvels op, het is een kleine wandeling/klim maar bied je een mooi uitzicht.

P3105132

Verder heb ik nog wat mooie gebouwen gezien en de buurt een beetje verkend. Verder heb ik nog een museum bezocht van de eerste vrouwelijke kunstenaar uit Chili wiens kunst werd tentoongesteld in het Louvre, Parijs. Ook heb ik nog een soort van cultureel centrum bezocht waar mensen aan het oefenen zijn voor dans en meer, dit is openbaar.
Een van de meiden heeft mij uitgenodigd om de andere berg op te gaan fietsen om de zonsondergang te zien. Dit doet ze een paar keer in de week als beweging. Zij regelt een fiets en helm voor mij, ideaal.
Ik krijg een adres door waar ik naartoe ga en daar wacht ze met een vriend, vriendin en extra fiets/helm op mij. De fiets is een beetje  klein maar goed genoeg. Dan beginnen we aan de klim de berg op, als actieve Nederlander is het zwaar maar gaat het mij goed af. Zo goed dat ik ze goed bij kan houden en voorop de berg op fiets. Samen met de andere jongen hebben we wat afstand genomen van de dames en verder omhoog gefietst. Bovenaan wachten we op de dames en gaan samen naar het uitkijkpunt. Er wordt een drankje voor me gehaald: mote con huesillo. Een drankje dat lijkt op ijsthee maar met een soort van maïs en bevroren perzik. Heerlijk om te hebben na het fietstochtje.
We kijken naar de zonsondergang en gaan even later naar onderen en dat is lekker makkelijk ware het niet dat mijn remmen het half doen. We stoppen halverwege even voor een ander uitkijkpunt en we kijken uit op het hoogste gebouw  van Zuid Amerika.
Zonder kleerscheuren komen we weer aan bij het ontmoetingspunt. De extra fiets is van de jongen en ik help de fiets mee naar boven brengen, hij woont in een appartementencomplex. Gelukkig is er een lift waar wij met de fietsen in passen.

P3105148 (1)P3105142

Maandag 11 maart
Vandaag doe ik een walking tour, een van mijn favoriete middelen om een stad te verkennen met achtergrond informatie.
We gaan langs wat oude en belangrijke gebouwen en naar de markt. We nemen ook de metro met de groep en sluiten af bij de begraafplaats van Santiago. Daar wordt ons nog een interessant verhaal verteld bij een graf waar veel bloemen en knuffels bij liggen. Er werd verteld dat er een kind ligt dat tragisch om het leven gekomen is en mensen er knuffels e.d. neerleggen en een wens doen in de hoop dat deze vervuld wordt. Er stond ook een bakje waar mensen dan geld in deden. Elke week werd dat bakje geleegd totdat mensen erachter kwamen dat een van de schoonmakers er geld mee aan het verdienen was en het verhaal verzonnen heeft. In werkelijkheid ligt er een prostituee die tragisch om het leven gekomen is. Maar veel mensen geloven nog steeds in het oude verhaal en leggen er bloemen e.d. neer in de hoop dat hun wens in vervulling gaat.

P3115178

Na de walking tour wil ik een bezoekje brengen aan het theater. Ik stuur America, naam van Chileense meid die ik in Buenos Aires ontmoet heb, eerst nog even een berichtje met dat ik eindelijk in Santiago gearriveerd ben en of ze misschien tips heeft en dan loop ik die kant op.
Via een kleine omweg sta ik voor het stoplicht te wachten en hoor mijn naam, ik kijk opzij en zie daar America staan, zo toevallig (of stalkerig, grapje). Ik zeg dat ik haar voordat ik wegging nog een berichtje gestuurd heb via Instagram en ze leest het. Ze werkt bij de Universiteit die om de hoek zit en moest even een kleine pauze nemen. Ze loopt een stuk mee naar het theater en we besluiten om deze week even af te spreken en bij te praten.
In het hostel heb ik de eerste Fries ontmoet tijdens mijn reis en ook nog Fries sprekend. Hij is 50+ en reist al een hele poos op de fiets rond in Zuid Amerika. Hij wacht al een week in Santiago op een nieuwe bankpas en luchtbed dat bij de douane ligt.

P3115189

Dinsdag 12 maart
Je hebt twee walking tours in Santiago en vandaag doe ik de andere,  om drie uur. Verder geen bijzondere dag.

P3115159

In de keuken ontmoet ik nog een meid uit Ecuador waar ik een tijdje mee praat en krijg wat tips voor Ecuador.

Woensdag 13 maart
Vanochtend spreek ik weer met de meid uit Ecuador en ze gaat voor lunch uit eten, een typisch Chileens gerecht halen en vraagt of ik mee wil. We gaan samen met een jongen uit Spanje uit eten bij een restaurant dat door het hostel is aanbevolen.
Ik heb inmiddels ook afgesproken met America (meid uit Santiago) om vanavond even bij te praten.
Zij weet nog wel een leuke buurt waar we wat drankjes kunnen doen. Deze keer ook echt in de buurt op loopafstand.
We meeten bij het theater en zoeken een leuke plek op om even te zitten. Onder het genot van een paar biertjes praten we gezellig bij.

Donderdag 14 maart
Vandaag loop in wat rond en besluit het museum van de rechten te bezoeken. Een museum over mensenrechten en de geschiedenis van Chili.
Hiervoor kom ik nog langs een ander museum dat ook wel interessant lijkt; een natuur museum.

P3145214

Vrijdag 15 maart
Ik loop wat rond in de stad wat wel lekker is, het is namelijk prachtig weer. Ik ga weer naar een museum, een pre colombiana museum. Interessant museum met relieken van vroeger.

P3155240

Terwijl ik uit het museum weer verder loop zie ik een protest aan de andere kant van de straat. Dit was in Nederland ook aan de orde: scholieren die protesteren om klimaatverandering onder de aandacht te brengen en specifiek ook om er actie tegen te ondernemen.
Ik heb gehoord dat het hoogste gebouw van Zuid Amerika hier in Santiago staat en dat je het ook nog kunt bezoeken voor een prachtig uitzicht over de stad, dat lijkt mij wel wat.
De lift neemt mij en de anderen in een razend tempo omhoog naar de top van het gebouw. Hier kan ik straks mooi de zonsondergang zien en als het donker is de prachtige lichtjes van de stad.
Ik krijg een klein wijntje van een stand(reclame) en geniet van het uitzicht, achter glas.
Het is werkelijk een bijzonder uitzicht, je ziet hoe groot de stad is en ook de ligging: Santiago is omringd door bergen en zo lijkt het alsof Santiago in een kom van bergen ligt. Helaas is dit ook de reden waarom veel smog blijft hangen en je vanaf de bergen niet een helder zicht hebt. Met regen is het vaak helderder maar helaas valt er niet veel regen en zeker in de zomer niet.

P315529020190316_115020

Ik heb nog contact met een van de locals die ik in Pucon ontmoet heb en ze vraagt of ik vanavond mee ga voordrinken en stappen. Ze geeft me een adres en het is dichtbij het hoogste gebouw maar ik ga eerst terug naar het hostel.
In het hostel opfrissen en een metro naar het adres, er is een stop vlakbij.
Een beetje lastig te vinden maar dan zie ik een appartementencomplex met de nummers.
Ik word binnengelaten en we zitten gezellig even, waar mijn Spaans ook nog  wordt verbeterd en wat nieuwe woordjes leer. Dan gaan we naar de discotheek in een oude parkeergarage zo lijkt het maar met een hoger plafond. De muziek is voornamelijk reggaeton en af en toe wat dance. We hebben het prima naar ons zin en het is best laat voor we/ik weer terug ga.

Zaterdag 16 maart
Vandaag niet echt een bijzondere dag. Later uit bed en ik besluit vandaag niet teveel te doen. Ik wil nog naar het Pablo Neruda huis dat ik ook in Valparaíso gezien heb. Dit is perfect voor mijn middag, minimale inspanning en even uit het hostel.
Het Pablo huis is op zich niet zozeer bijzonder maar wel interessant.
In het hostel praat ik nog even met de Fries over zijn plannen en verwachtingen en dan is het dagje ook alweer voorbij.
Vanavond geen stap plannen, ik zit gezellig in het hostel om een biertje met een groep mensen.

P3165335

Zondag 17 maart zaterdag
Elke zondag van 09:00 tot 13:00 is een deel van de stad afgesloten en kan je fietsen over de weg, er schijnt deze zondag ook nog een marathon te zijn. Ik heb gevraagd of de local niet mee wil te fietsen en dat wil ze wel en beter nog ze heeft ook nog wel een fiets die ik kan gebruiken, ideaal! We gaan om elf uur te fietsen met uiteraard prachtig weer. Veel families op de weg en we doen een lekker rondje door de stad.
Hierna gaan we beiden ons eigen weg.

Maandag 18 maart
Je kan vanuit het hostel meerdere tours boeken en een daarvan is naar een beroemde wijngaard: Casillero del Diablo (wijn van de duivel). Hier kan je ook op eigen initiatief naartoe en zelf een rondleiding boeken. Dit lijkt mij beter en leuker. Op de kaart zie ik dat je met de metro redelijk dichtbij komt en dan nog 30 minuten moet lopen.
Ik loop langs een drukke hoofdweg met veel mensen op de straat. Ik zie dat ik één van de weinige al niet enigste toerist ben en vraage af hoe veilig het is. Ik voel me echter niet onveilig en besluit door te lopen. Ik bevind mijzelf aan de buitenkant van de stad.
Ik kom aan bij de wijngaard en boek een tour. De tour qua uitleg hoe de wijn wordt gemaakt valt tegen maar de wijngaard zelf is wel indrukwekkend en de proeverij uiteraard is altijd fijn.
Er zit echter wel een verhaal achter de naam Casillero del Diablo. *Spoileralert* als ik het allemaal nog goed herinner werd er een speciale wijn uit Frankrijk meegenomen en geplant bij Santiago. Deze wijn werd geroemd voor de heerlijke smaak en werd bij speciale exclusieve feesten geserveerd. De wijn was opgeslagen in een kelder en was in kleine aantallen. Om dieven te ontmoedigen werd een gerucht de wereld in gebracht dat de wijn zo goed was dat het de wijn van de duivel was en de wijn werd beschermd door de duivel. Dit hield veel dieven weg maar niet iedereen;  twee dieven namen wijn mee en vluchtten het bos in. Hier werden de dieven dood teruggevonden met de wijn, de duivel had toegeslagen.

P3185357P3185355P3185342

Na de interessante tour terug naar Santiago met de metro, ik zou twee keer overstappen moeten. Ik kom aan bij een station, we stoppen en er wordt wat omgeroepen. Iedereen stapt de metro uit en ik vraag mij af wat er gebeurt is. Blijkt dat er iemand voor de metro gesprongen is op hetzelfde station aan de andere kant. Uiteindelijk kunnen we niet verder en blijkt alles ontregeld te zijn. Ik kijk op mijn offline maps en zie dat het te ver is om te lopen. Dus ik probeer een bus te pakken, er worden kaartjes uitgedeeld bij de metro maar ze zijn al op voordat ik ook maar bij de buurt ben.
Ik zie veel mensen staan en probeer uit te vogelen welke bus mij naar het centrum brengt. Aan de hand van de stations namen krijg ik een idee waar ze ongeveer naartoe gaan en besluit in een bus te stappen. Dit is niet echt plezierig; alle mensen van de metro's proberen nu de bus te pakken. Inmiddels zijn politie, brandweer en ambulance gearriveerd, het ongeluk is tenslotte op dit station gebeurt.
Vanuit de bus zie ik bij de andere metro stations ook veel mensen op straat, een gekkenboel.
Via de gps volg ik de route van de bus en deze komt verrassend dichtbij waar ik moet zijn. Ik stap uit en weer terug naar het hostel. Een leuk uitje met een bus die voor een keer wel goed ging.
Ik ga uit eten en heb later afgesproken met de local die ik in Buenos ontmoet heb.
We gaan weer voor een biertje in het toeristische gedeelte. Ze zegt dat ze nog wat voor me heeft waar ik eerder over gesproken heb. Ik kan zo niet bedenken wat dat was maar ik krijg een idee.
Ik weet nog dat ik in Buenos Aires zei dat ik pindakaas miste en niet kon vinden in de supermarkt. Krijg ik zomaar even een pot pindakaas cadeau :)
Donderdag vlieg ik verder en het was super om even bij te praten. Ze heeft me ook veel tips gegeven voor Santiago. We nemen afscheid, dit is de laatste avond dat we afspreken.

Dinsdag 19 maart
Vandaag lekker weertje en ik ga een tour doen naar aanleiding van een tip. Natuurlijk heb ik het zelf eerst wel even uitgezocht maar schijnt een leuke tour te zijn en niet te duur.
Helaas moet ik wel weer vroeg uit de veren (05:30), Oké kan erger.
Ik ga een tour doen naar een stuwdam met het drinkwater voor Santiago. Het meer en de omgeving schijnen heel mooi te zijn.
Een paar uur in een taxi bus waarbij we onderweg een paar keer stoppen en wat uitleg krijgen.
Uiteindelijk stoppen we bij onze lunch plek met een prachtig landschap om ons heen. Tijdens de tour leer ik verscheidene mensen kennen en twee Amerikaanse dames nodigen mij en een paar anderen uit om vanavond naar een Spanglish feest te gaan dat elke dinsdag georganiseerd wordt. Dit is een feest waarbij je Spaans en Engels spreekt op verschillende momenten en is bedoeld voor het verbeteren van je Spaans/Engels en leuke mensen te leren kennen. Na de tijd barst het feest los. Ik hoorde van een paar uit het hostel dat het altijd wel geslaagd is.
Na de lunch gaan we verder een dertig minuten naar het stuwmeer. Hier zien we een prachtig meer omgeven door bergen. Het is nu zomer dus we zien de bergen met weinig sneeuw. In de winter is het nog mooier met de sneeuw. We maken wat foto's en ik praat wat meer met de Amerikanen.
Ze zijn voor een jaar in Santiago en geven Engelse les op een school. Interessant om de verhalen te horen.
Tijdens het reizen ontmoet je zoveel mensen met ieder een eigen verhaal en ik vind dat zeer interessant. Zo krijg je andere inzichten in dingen en nieuwe ideeën, inspiratie en motivatie.
We gaan weer terug naar Santiago met de groep en we spreken een tijd af voor vanavond. We gaan eerst naar hun appartement voordrinken en dan naar de party.
In het hostel maak ik eten klaar en neem een lekkere douche en dan moet ik die kant ook al op.
Ik neem een Uber en doordat een hoofdweg is afgesloten kom ik later aan dan verwacht maar gelukkig staat de Amerikaanse nog te wachten op mij. Ik heb geen internet buiten het hostel en ik heb een tijd afgesproken waarop zij mij zou binnen laten aangezien het een afgesloten complex is.
Binnen doen we een paar biertjes met een deel van de groep van vanmiddag, wel gezellig even. Na een tijdje gaan we naar de party. Ik heb even gecheckt waar de party is en het is  in de buurt van mijn hostel, daar hou ik van.
Tijdens het feest vermaak ik mij prima maar besef op een gegeven moment dat ik alleen ben, de rest is nergens te bekennen. Ik zie nog wat vrienden van het hostel en besluit er een leuke avond van te maken.

P3195389P3195434

Woensdag 20 maart
De laatste dag voor ik verder ga en ik heb het gevoel dat ik nog wel meer tijd zou kunnen doorbrengen in Santiago of op zijn minst het weekend. Dat is het nadeel van vluchten boeken een week van tevoren; je bent niet zo flexibel meer. Dat is nou net het mooiste, als je je vermaakt blijf je langer heb je het niet meer naar je zin ga je verder.
Vandaag doe ik het laatste op mijn lijst: een bezoekje aan de Bahia tempel. De tempel geeft een mooi uitzicht over Santiago maar is niet heel makkelijk te bereiken. Ik zie dat de metro tot aan de rand van Santiago gaat maar dan moet je nog een flink stuk lopen. Ik besluit de metro te pakken en probeer bij bestemming wifi te krijgen om een Uber te fixen en als dat niet lukt een taxi.
Ik neem de metro en onderweg kijk ik op de maps of er ergens restaurants in de buurt zijn voor wifi en ik vind een paar. Ook zie ik een supermarkt dichtbij waar ik het proberen kan.
Uit de metro loop ik naar de supermarkt en die blijkt gratis wifi te hebben, perfect!
Ik fix een Uber die me bij het parkeerterrein ophaalt en me de berg oprijdt. Tijdens de rit kom ik erachter dat ik de rit van iemand anders "gepikt" heb. De Uber was nog niet klaar maar ik zag op de kaart dat de Uber al op het parkeerterrein was en ben er op afgelopen. De bestuurder doet niet moeilijk; annuleert de vorige rit en brengt mij naar de tempel.
De tempel geeft een mooi uitzicht over Santiago dat helaas vervuild is met smog. Je hebt dus niet een helder zicht.
Helaas mag ik geen foto's maken in de tempel. De tempel is vormgegeven als een roos en ziet er fraai uit. Ook buiten de tempel ziet het er goed uit; er ligt een mooie tuin omheen.
Dan moet ik weer terug en ik vraag mij af wat het beste is. Ik besluit naar onderen te lopen en onderweg kom ik een busstop tegen. Ik ontcijfer het bord en denk dat ik weet welke bus ik moet hebben. Niet veel later komt de bus en ik stap in. Tot mijn verbazing is het niet een oude grijze bus maar een supermoderne elektro bus. Later vind ik op internet dat Santiago groener wil worden en minder uitstoot wil en daarom bussen aan het vervangen is door moderne uitstootvrije bussen.
Ik rijd een heel stuk met de bus en volg de route op mijn offline maps.
Uiteindelijk kom ik bij hetzelfde metrostation als waar ik begonnen ben en ga terug naar het hostel. De metro is echt ideaal hier in Santiago.

P3205457

Donderdag 21 maart
Vandaag vlieg ik naar Callema waarvandaan ik de bus naar San Pedro de Atacama pak; dit is een stad in de woestijn. Vanuit San Pedro kan je de bekende Uyuni tour doen; een spectaculaire tour onder andere over de zoutvlaktes van Bolivia, verder zie ik het wel.
San Pedro ligt op hoogte (+2500) en hier kan ik acclimatiseren voor de Uyuni tour die tot wel 5000mtr gaat.
Ik pak mijn spullen en besef dat ik nog een wijnglas heb van de proeverij. Ik vraag America of zij het niet wil hebben. Dat wil ze wel en ik laat het achter bij de receptie waar zij het later zal ophalen. Helaas heb ik geen tijd om het persoonlijk te overhandigen. Zo heb ik de pindakaas en zij het wijnglas.
Ik heb de tijd en ik besluit met het ov naar het vliegveld te gaan. De metro gaat naar een busstation vanwaar ik een bus naar het vliegveld pak.
De vlucht is vrij kort en spotgoedkoop(30 dollar) helaas komen de bagage kosten er nog bij op maar nog steeds een spotprijs.
Ik sprak met iemand die het niet echt uitgezocht heeft en die nu met de bus gaat van meer dan twintig uur voor zestig euro. Iets te spontaan geboekt denk ik. Meestal reis ik ook met de bus maar ik kijk altijd naar de opties.
En dan kom ik aan in Callema waar ik een bus pak naar San Pedro (30min) en beland in een totaal andere wereld; van moderne stad tot zandstad, even wennen. Ik heb goede verhalen gehoord over San Pedro en heb er zin in, nog geen idee hoelang er te blijven.

P3225459

Ik zit in een party hostel meer voor het ontmoeten van mensen dan het feesten. Helaas heb ik de beste kamer van het hostel en dat is pal naast de bar met de disco lichten schijnend door het glas van de deur. Gelukkig gaat de muziek uit om twaalf uur.

Vrijdag 22 maart
Ik heb al wat plannen gemaakt voor wat ik wil zien maar vandaag even een rustig dagje. Een wandelingetje door de stad; een beetje de stad verkennen.
Er zijn een paar museums die ik wel kan bezoeken en interessant zijn. Een daarvan is het meteorieten museum. Het is een klein museum maar hierin vind je echte meteorieten met een goede uitleg over herkomst. Een klein leuk museum en niet al te duur. Ik vervolg mijn loopje en loop terug via een omweg naar het hostel.

P3225489P3225465

Zaterdag 23 maart
Zeer warm en droog, goed insmeren en veel drinken dus.
Het hostel is niet echt bijzonder en het ontbijt ook niet maar ik denk dat het in de andere hostels hetzelfde is.
Vandaag ga ik weer eens een lekker (fanatiek) fietstochtje doen.
In San Pedro kan je meerdere tours doen met als voorbeelden: vulkanen beklimmen, warmwaterbronnen, sterren kijken, touren in de woestijn, zandboarden en meer.
Helaas zijn de tours in mijn ogen een beetje prijzig en de meeste zijn niet een must voor mij. Ik heb mijn zinnen gezet op de astronomie tour en een tour in de woestijn.
De astronomie tour wil ik voor vanavond doen maar deze blijkt vol te zijn en de eerstvolgende is maandagavond. Maar ik mag later terugkomen om te horen of er een no-show of annulering is.
Nu eerst een fiets huren, er is eem hoofdstraat waar alle shops zitten en volgens het hostel zijn alle fietsverhuurders wel goed.
Bij de verhuur wordt de fiets klaargemaakt terwijl ik in de tussentijd een uitleg krijg. Ze geven ook een kaartje en ik vraag wat een leuke route is om te doen, er zijn vrij veel namelijk.
Dan onderweg naar de eerste stop en als ik San Pedro uit fiets moet ik meteen al omhoog en iets wat ik even vergeten was is dat ik nu op hoogte ben. Dat valt dus even vies tegen en ik moet een paar keer stoppen om op adem te komen. Ik herken mezelf niet meer en vraag me af of mijn conditie op dit moment zo slecht is maar dan realiseer ik dat ik op hoogte ben.
De landschappen om mij heen zijn zeer de moeite waard, echt een woestijnlandschap.
Volgens mijn offline maps moet ik afslaan en er staat een bord dat het bevestigd. Ik ga van het asfalt naar een verhard zandpad maar ik kan niet zien waar het naartoe gaat. Het pad lijkt nergens op uit te komen maar ik besluit het te nemen en ik zie het wel, heb genoeg tijd en ben niet heel ver weg.
Ik kom bij een soort kloof uit waar ik doorheen fiets en ik zie grote zandduinen opdoemen. Hier kan je dus vanaf zandboarden. ik vervolg de route om weer naar San Pedro te gaan en ik kom meerdere mensen tegemoet. Ik ga omlaag over een zandpad en hoef weinig te trappen maar de tegemoetkomende mensen hebben moeite en stappen af, zij gaan omhoog namelijk. Ik kon omhoog via het asfalt maar zij gaan omhoog over een zandweg.

P3235502

P3235558P3235574P3235512

Ongeveer drie uur ben ik weer in San Pedro en lever mijn fiets in, vervolgens ga ik naar het bedrijf over de astronomie tour. Er blijkt iemand niet op te komen dagen en ik kan vanavond toch mee, wat een geluk. Ik ga naar het hostel en bereid me voor en ga wat eten.
Bij de astronomie tour met een zeer heldere hemel zonder lichtvervuiling zien we zoveel sterren dat ik een stijve nek van het kijken krijg. Met een laser pen erbij verteld onze gids over de sterrenhemel. We kijken ook nog door verschillende telescopen en hebben zelfs nog de optie om een foto van de maan te maken.
Tijdens de tour ontmoet ik verschillende leuke mensen en wissel contacten uit om misschien later nog wat te doen.

Ik heb gehoord van verschillende mensen dat er in de woestijn buiten de stad elke avond een feest is. Het feest is soort van illegaal en iedereen neemt eigen drank mee en er wordt een kampvuur gemaakt.
Uiteraard spreekt dit mij wel aan een feest in de woestijn. In het hostel vraag ik om een routebeschrijving en ik ga met nog twee anderen vanuit het hostel op zoek naar het feest.
Terwijl wij over de hoofdstraat lopen die de weg leidt naar de woestijn zien we in de verte groene lichten, de groene lichten van de politie. We besluiten niet verder te lopen. Maar iemand weet nog van een ander feest, in een hostel, waar we heen kunnen. Bij aankomst blijkt het hostel te stil en zonder feest. Terwijl we teruglopen komen we een groep Brazilianen tegemoet en die vraag ik of zij ook weten waar het feest is. Zij gaan met een gids van een tour die zij gedaan hebben naar een feest in de buurt en wij besluiten mee te gaan.
We lopen in het donker naar de rand van San Pedro en komen bij een poort aan. We kloppen erop, er wordt open gedaan en we mogen naar binnen, na betaling van entree. Omdat we met de gids zijn krijgen we korting, altijd mooi meegenomen.
We gaan met de groep naar binnen en ik vraag me af wat het precies is. Het lijkt op een soort combinatie van hostel en boerderij en er staat een klein gebouw waar het feest in is en een klein toiletgebouw ernaast.
Dan naar binnen, een redelijke ruimte met techno muziek, niet mijn favoriet maar we hebben het wel gezellig. Het wordt uiteindelijk laat zoals het op een stapavond laat wordt.
Een lange dag maar een goede.
Nog wat interessante feitjes over San Pedro die ik gehoord heb:
Doordat er in San Pedro veel tours gedaan worden en ook veel *illegaal* gefeest wordt zijn er wat aparte regels.
1) Er mag geen drank zonder eten geserveerd worden. Hier kom ik achter bij het bestellen van bier waar we er wat bij moeten bestellen of ze zetten iets kleins op tafel wat doorgaat voor eten.
2) dansen is illegaal. Op internet las ik twee verklaringen: de eerste is dat van de toeristen die veel overlast verzaken en de tweede is dat San Pedro op een oude en religieuze begraafplaats gebouwd is.

Zondag 24 maart
Een kort nachtje en te laat voor ontbijt dus zelf maar even wat halen.
Vandaag doe ik een tour die in de middag begint en langs verschillende uitkijkpunten gaat en later zien we de zonsondergang van een hoge rots. Ik heb hiervoor ook nog maar even een zonnebril gehaald, helaas houden de meeste zonnebrillen het niet lang vol bij mij.
De eerste twee uitkijkpunten hetzelfde als waar ik eerder met de fiets al geweest ben.
De gids weet veel en is goed enthousiast, we hebben ook wel een leuke groep.
Veel van de stenen die we zien hebben een witte gloed/kleur wat vrij uniek is. Dit komt doordat het een maand geleden geregend heeft en het wit is onder andere de mineralen die achter blijven.

P3245617

Het regent vrij weinig maar als het regent zorgt het voor veel problemen. De huizen en gebouwen zijn eigenlijk niet bestand tegen water. De muren zijn maar wat simpel van een mix met modder gemaakt. Tijdens veel regen zijn de wegen onbegaanbaar en heb je lekkages en overstromingen, de muren beschadigen en er vertrekken geen tours.
Tot slot zien we de zon ondergaan achter de bergen met een prachtig uitzicht.

P3245661P3245627P3245600

We gaan weer terug naar het hostel en ik wil vanavond kijken of ik niet naar het woestijnfeest kan. Ik heb contact met de Braziliaanse groep van gisteren en twee willen wel mee. Dus zaklampje mee en gaan.
De route is niet heel spannend, het ligt een beetje buiten San Pedro en deze keer geen politie. We lopen buiten de stad en klimmen over een zandheuvel en zien het feest. Een groot kampvuur met muziek en redelijk wat mensen.
Het is vrij gezellig en niet echt koud maar na een tijdje zien we rood en blauwe politielichten opdoemen; de muziek gaat uit en sommige mensen lopen weg. De politie auto blijft op een afstandje staan en gaat na een paar minuten verder. Uiteraard gaat de muziek weer aan en gaat het feest verder.

Maandag 25 maart
Chilldagje

Dinsdag 26 maart
Vandaag maar weer even wat activiteit, ik besluit weer te gaan fietsen. Er is nog een leuke route waarbij je naar zoutwater baden fietst.
Ik huur een fiets en ga op pad, het is een eindje fietsen maar het is prachtig weer.
Zoutwater baden zijn natuurlijk en je kan er in zwemmen. Dit is voor maximaal veertig minuten ik denk voor het stevige zoutgehalte.  Ik loop een beetje rond maak wat foto's en besluit een duik te wagen.
Het zoutgehalte is zo hoog dat je lekker languit op het water kan liggen. Best wel een apart iets voor mij, ik heb nog nooit eerder in een water gezwommen met een zo hoog zoutgehalte. Het water is ook zeer helder en warm.

P3265693P3265678

Na een tijdje ga ik verder op de fiets naar een meer wat eigenlijk nog best wel ver fietsen is. Ik kan dan ook niet heel lang blijven aangezien ik weer op tijd terug moet zijn om  de fiets in te leveren. De terugtocht is nog best zwaar en met een beetje tegenwind kost het me meer kracht en tijd, ik haal dan ook met tien minuten speling de inlevertijd.
Het is inmiddels zeven uur 's avonds en na al dat fietsen besluit ik mezelf te trakteren op een lekker diner.

27/28 maart
De komende dagen gebruik ik voor het uitzoeken waar ik al een tijdje naar uitkijk en dat is de Uyuni tour in Bolivia. Ik ga van San Pedro op een vierdaagse jeeptour over de zoutvlakte van Bolivia naar een dorpje Uyuni. Dit schijnt een spectaculaire tour te zijn maar op internet lees ik ook negatieve verhalen.  De negatieve verhalen zijn dan vooral dronken chauffeurs, ongelukken, slechte organisatie. Eigenlijk alleen negatieve reacties op de touragency zelf en niet op de natuur. Dit maakt het wel belangrijk voor mij dat ik wat vooronderzoek doe naar een goed bedrijf hiervoor. Eigenlijk elk bedrijf heeft wel negatieve reacties maar ik heb een paar bedrijven gevonden waar ik het kan boeken en ik kan het ook nog via het hostel boeken. Ik heb gesproken met een paar die de tour gedaan hebben via het hostel en die hebben het goed naar hun zin gehad. Het hostel is wel duurder maar na een gesprek met de receptie kan ik het boeken voor dezelfde prijs en een ander voordeel is dat er meer uit het hostel gaan dus dat is ook wel leuk. Ik boek de Uyuni tour uiteindelijk via het hostel.

De avonturen van Bolivia en de Uyuni tour bewaar ik voor de volgende keer.

Ciao!

1. Watze Gras:
    15 augustus 2019
    Hoi Jelmer, wat wêr in moai reisferslach. In soad minsken binne lyk as dy underweis op oare kontyninten. Hoe is dyn Spaansk undertusken en kinst dy der al mei rêde? Ik tink dit moat mar yn it frysk sadast do dyn memmetael net alhiel ferjitte silst.
    Groetnis Watze.