Buenos Aires 21 nov

20 november 2018 - Montevideo, Uruguay

Do.  22 november
Weer: bewolkt en af en toe regen.
Tijd voor een update van mijn reis.
Inmiddels ben ik in Uruguay beland en vandaag ga ik naar de hoofdstad Montevideo waar ik een paar dagen blijf. Het is bewolkt en het waait redelijk.

Afgelopen donderdag ben ik aangekomen in Buenos Aires. Vlucht was prima en zelfs nog wat slaap kunnen pakken. Wat mij opviel was dat ze na een uurtje onderweg met gele spuitbussen door het vliegtuig liepen te sprayen. Dit is tegen eventuele bacteriën of ziektes in de lucht. Ze zeiden dat dit verplicht is.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld heb ik geld gewisseld en een busrit+autorit combi geboekt die mij bij het hostel dropten.

Op de hostelkamer, zal je net zien, zaten ook twee Nederlanders. Een ervan was ook een reis door Zuid Amerika aan het maken. De ander had haar opgezocht voor een kleine vakantie.

De dag van aankomst ben ik er niet op uit geweest om de stad te zien. Ik was helemaal kapot van de vlucht en het lange wachten bij immigratie/geld wisselen/bus autorit. Ik ben wel de stad in geweest voor eten.
In Argentinië eten ze heel laat, soms wel elf uur s'avonds. Gelukkig was er een restaurant dat de keuken al open had. Hier heb ik een zeer malse en grote biefstuk gehad, wat je pas geloofd als je het zelf gehad hebt. Ik hoorde van iemand in het hostel dat er een duur restaurant is waar de biefstuk zelfs zo mals is dat je het met een lepel kunt snijden.
Na het eten ben ik gaan slapen om de volgende dag vol erop uit te gaan en veel te zien. Bij het hostel hadden ze een goede kaart waar interessante gebouwen en dergelijke op staan aangegeven. Op deze kaart stond ook dat je een "free walking tour" kon doen om 10:30 en dat heb ik gedaan. De walking tour duurde 3,5 uur waarbij ik veel interessante feiten hoorde en mooie architectuur gezien heb. Wist je dat ze in Buenos Aires een grote Joodse gemeenschap hebben die zelfs zo groot is dat ze de enigste kosjere  Mac Donalds ter wereld buiten Israël hebben.

Na de walking tour ben ik met twee, die ik tijdens de tour ontmoet heb, naar de recoleta cemetry gegaan. Hier ligt Evita begraven. Evita is bekend en zeer geliefd onder de Argentijnen. Na de begraafplaats ging ieder zijn eigen pad. Die avond heb ik zelf eten gekookt en mijn plan uitgezet voor de volgende dag.

Za. 24 november
Weer: Warm en volle zon.
Vandaag de eerste dag met de metro, richting San Telmo (vlakbij Boca).
Voor de metro heb je een kaart nodig, een beetje als onze ov kaart. Met wat moeite kon ik deze aanschaffen en opwaarderen bij het loket. De metro is vrij overzichtelijk en alles is duidelijk aangegeven. Ik kwam zonder problemen aan bij de eindhalte.

In San Telmo heb ik de markt bezocht die in een soort van loods is ondergebracht. De markt is echt een aanrader; zoveel sfeer en kraampjes met van alles en nog wat, het gebouw maakte het compleet met zijn industriële look.

Achter het gebouw ligt een klein plein met terrasjes en daar danste een stel de tango.

Plan was om langs het water naar een brug, die het bezichtigen waard is, te lopen. Onderweg kwam ik een soort kunst museum tegen welke ik besloot te bezoeken. Vandaag hoefde je geen entree te betalen kwam ik achter. Het was interessant maar wat het een stukje interessanter maakte was de mensen. Ik zag veel kunstgekkies die opvielen tussen de mensen. Wat bleek nou, precies vandaag was de opening van een paar extra galerijen. Waardoor er allemaal kunstenaars en wannabees aanwezig waren. Dit  verklaarde ook meteen de gratis entree.

Klaar met de kunst ging ik verder naar de brug.
 Onderweg kwam ik veel fans tegen die naar de voetbalwedstrijd gingen. De voetbalwedstrijd is tussen Boca Juniors en Riverplate. Twee über rivalen die strijden om de champions league van Zuid Amerika.
Aan de andere kant van de straat hoorde ik achter een gebouw allemaal harde vuurwerkknallen. En ik zag veel fans daarvandaan lopen. Ik ben maar snel doorgelopen. Overal op de weg zag je auto's met vlaggen al toeterend en schreeuwend voorbij rijden.
Door incidenten zoals het bekogelen van de spelersbus is de wedstrijd uiteindelijk uitgesteld.

Zo. 25 november
Weer: warm en alleen maar zon.
Doel: een rustig dagje er van maken en een paar mooie parken bezoeken.
Tijdens het lopen kwam ik langs een festival. Dit festival moest nog beginnen. Ik heb een rondje gedaan en kwam erachter dat het een feest was voor alle culturen en nationaliteiten die naar Buenos Aires gekomen zijn en het opgebouwd hebben. Op het terrein had je allemaal kraampjes van de verschillende nationaliteiten waar je hun specialiteiten kon bestellen.
Na mijn rondje begon het festival met wat optredens en muziek ook uit de verschillende landen met hun dans of muziek. Zeer vermakelijk was het en ik ben een tijdje gebleven.

Na het festival ben ik naar het planetarium geweest en heb vervolgens de Japanse tuin aangedaan. In de tuin was toevalligerwijs een cosplay bijeenkomst wat grappig om te zien was.

Terug in het hostel heb ik kennis gemaakt met een fotograaf (32) uit Amerika  en een jongedame (28) uit Brazilië. De jongedame had afgesproken met een vriend van haar om in Palermo te eten en drankjes te doen.
We zaten zeer gezellig in het hostel  en uiteindelijk zijn we met zijn drieën naar die vriend gegaan. We zijn gebracht door een uber taxi die uiteindelijk blij mocht zijn dat die auto het nog deed. Het was een 15 min durende rit scheurend over de weg zoals je niet gewend bent.

Toen we veilig aangekomen zijn heeft de vriend die ons op stond te wachten ons naar een burgertent gebracht. Hier hebben we een heerlijke burger gehad in een industrieel aangeklede tent. Hierna hebben we een kroeg opgezocht en hebben we op het dak aan een tafel drankjes gedaan en allemaal sterke verhalen verteld. Het enige nadeel was dat ik de volgende dag uit moest checken. 3 uur thuis en snel naar bed.

Ma. 26 november
Bewolkt en vervolgens prachtig weer.
11:45 Met de boot naar Uruguay, Colonia del Sacramento. Duur: 1.5 uur.
Het schijnt dat veel mensen uit Buenos Aires een dagtripje doen naar Colonia. Ik heb er ook maar 1 nacht doorgebracht. Wel een zeer gezellige avond gehad.
Aangekomen in het hostel heb ik eerst de stad verkend. Het is een kleine stad met een oud historisch gedeelte. Ik ben in een vuurtoren geweest waar je een mooi uitzicht hebt en ben een tijd lang langs het strand gelopen. Hoewel het deel  van de oceaan lijkt te zijn is het eigenlijk een hele brede rivier. Het water is meestal niet zout tenzij er water van de oceaan naar binnen dringt.
In het hostel heb ik zelf eten gemaakt en daarna met mijn kamergenoot ( Australiër, 38) een biertje gedaan in het hostel. Op een gegeven moment kwamen er 2 Colombiaanse dames  bij zitten waar we mee aan de praat raakten. Na wat drankjes zetten ze wat muziek op de speakers en hebben we gezellig gepraat en gelachen met af en toe een kleine salsa les tussendoor. Dit was een zeer geslaagde avond.  Wederom moest ik de volgende dag uitchecken maar gelukkig pas om 11:00. Moest nog wel mijn spullen pakken.

Di. 27 november
Bewolkt en redelijke wind.
Na het uitchecken besloot ik mijn kamergenoot op te zoeken die aan een wandeltour deel zou nemen. Ik was precies op tijd om mee te gaan. Duurde een uur waarbij je een stukje geschiedenis te horen krijgt over de stad en dergelijke. Colonia is niet heel groot en als je zelf gaat wandelen heb je het in een halve dag wel gezien.

Hiermee sluit ik af. Ik ben dit aan het typen vanuit de bus van Colonia naar Montevideo. Duur: 2.5 uur.  In Montevideo slaap ik 2 nachten voor ik naar Punta del Este ga.

Ik heb het prima naar mijn zin, veel gezien en gedaan en leuke mensen ontmoet.

Ciao!!!

1. Rein gerlofs:
    28 november 2018
    Geweldig Jelmer om je reisverhalen en ervaringen te lezen. Dat je in nog geen week na aankomst nu al zoveel andere mensen en nationaliteiten ontmoet en zoveel dingen ziet! Je bent er nog mr net! Trouwens, je bent een goeie schrijver, je kunt zo een eigen gids maken. Korte en leuke verhalen, mr prima geschreven en ook nog eens grappig. Welldone. Ik ben benieuwd of je dat volhoudt een half jaar lang (hahaha). Groetjes, Rein en Gonnie🙋🏻‍♂️🙋‍♀️
  2. Xander:
    28 november 2018
    Top Jelmer, leuk om je eerste verslag te lezen! In Argentinië en Uruguay ben je in ieder geval aan het goede adres voor een lekkere steak of biefstuk :-D Ik ben benieuwd hoe de prijzen daar zijn en/of het te vergelijken is met Europa. Gaaf dat je ook al zo snel zoveel mensen hebt leren kennen. Zuid-Amerika zal ook wel in trek zijn als reisgebied voor backpackers en als je in een hostel helpt dat natuurlijk ook lijkt me. Heel veel plezier nog in Uruguay!
  3. Jelmer:
    1 december 2018
    @rein
    Dankjewel. Ben momenteel in Uruguay maar daar is het allemaal vrij duur.
    In een hostel ontmoet je idd veel mensen. Vooral met de mensen op je kamer heb je snel contact.
    Jaa de verhalen... ik doe mijn best en soms moet ik even de tijd vinden. Maar af en toe een update komt goed, zal idd wel niet allemaal zo uitgebreid zijn.
  4. Jelmer:
    1 december 2018
    @xander
    Jaa zeker, je kan hier niet vegetariër zijn haha.
    Het aantal backpackers valt op zich nog mee, het is een mix van vakantie, werk, backpacken en meer. Er zijn ook veel uit zuid amerika zelf.
  5. Meindert De Groot:
    2 december 2018
    26 nov was volgens mij idd een leuke avond! Goed bezig! Salsaaa
    Wat heb jij in een week al veel beleefd en gezien vriend! Groetnis
  6. D.Fopma:
    3 december 2018
    Leuk Jelmer je avonturen te lezen; zoveel te zien en te beleven. Geniet ervan en be carefull. Groeten uit het verre Friesland van omke Siepie en tante Dieuwke
  7. T.Breitsma:
    6 december 2018
    Moai Jelmer dy fotos en ferhalen.Hjir is alles goed.Sinterklaas is wer nei Spanje.Sukses en pas op dysels.Groetsjes fan tante Tineke en de rest.
  8. Wiesje:
    9 december 2018
    Mooi om jou belevenissen te lezen. Zo kunnen we beetje meegenieten van jou grote avontuur.Geniet van elke dag.
    Ik kijk uit naar de volgende verslagen.
  9. Jelmer:
    14 december 2018
    @meindert
    Bedankt voor je berichtje

@ d.fopma
    Bedankt!!! Ik zal erom denken

@t.breitsma
    Bedankt!! Sinterklaas is hier helaas niet geweest maar ik zit niet verlegen om cadeaus haha.

@wiesje
    Bedankt, de volgende is inmiddels online. Een lange blog.
  10. Lute:
    17 december 2018
    Gefeliciteerd met je verjaardag, Jelmer!
  11. Rein gerlofs:
    17 december 2018
    Hoi Jelmer, hjir Snits efkes. Fan herte lokwinske mei dyn jierdei! Keapje sels mr efkes in kadootsje (hahaha) en ik neam oan dat dêr genoch barren binne om efkes dyn jierdei te fieren. 🍻Goeie reis fierder en groet, Rein en Gonnie
  12. Rein gerlofs:
    22 december 2018
    Goeie Krystdagen Jelmer dêr op dyn fiere reis. Groetnis Rein en Gonnie
  13. Betty:
    1 januari 2019
    Fan mem kryg ik dyn reisverslag troch. Hest no krekt wer dyn reis hervat ny lyts opunthald.
    Super om dyn verhalen te lesen.
    Groetnis fanut ypekolsgea. Betty